گزارش كارآموزي در نمايندگي مجاز ايران خودرو

دسته بندي : فنی و مهندسی » مکانیک
گزارش كارآموزي در نمايندگي مجاز ايران خودرو در 26 صفحه ورد قابل ويرايش

فهرست مطالب

عنوان صفحه

گيربكس 1

كنترل مقدار روغن 3

شافت اصلي 4

ديفرانسيل از نوع بلبرينگي 6

انتخاب واشر خار دار 12

تعويض دسته دنده و بوشها 16

تعويض كانال هدايت كننده روغن 17

انژكتور 24

انواع نازل يا سوخت پاش 27

انژكتور نوع سوراخ دار 28

سوخت پاشهاي زبانه اي يا تنبل 29

آزمايشهاي انژكتور 32

تميز كردن سوخت پاش 37





گيربكس :

اين تيپ اتومبيلها داراي گيربكس نوع JB مي باشند :

L42-B37-C37-S37-L48-B40-B40-C40-S40-F40

تيپ و پسوند تيپ و شماره ساخت بروي پلاكي كه روي پوسته كلاچ حك شده است .

توجه: بعضي از پلاكها تيپ دوم رنگي هستند . اين كد تيپ شافت گيربكس اتومبيل را مشخص مي كند.

راهنماي تعويض دنده

سيستم همدور كننده از نوع بورگ وانر مي باشد.

گيربكس پنچ دنده

تيپ چهارم: تغيير رزوهاي پيچ و انتهاي دمنده پنج

در صورتيكه عمق رزوهاي و پنج انتهاي شافت دوم كاهش يافته باشد بايد از يك پنج بطول 27mm استفاده شود.





كنترل مقدار روغن

درپوش فولادي A بدون ميله اندازه گيري كه روغن تا قسمت رزوه شده پر مي شود.

در پوش پلاستيكي B با ميله اندازه را تميز كنيد .

درپوش را مجددا جا بزنيد ولي آنرا بپيچانيد بطوريكه ميله اندازه گيري آن بسمت پائين باشد.درپوش را خارج كنيد سطح روغن بايد در نقطه 2 باشد.

خصوصيات مهم ديفرانسيل از نوع بلبرينگ

از پايه هاي به شماره B.ri q50-01 يا Bri q50-02 مي بايست جهت تعمير گيربكس استفاده شود . بطوريكه بتوان در گيربكس هاي تيپ JB2,JB3 بلبرينگهاي دبفرانسيل را براحتي خارج كرد.

دو شاخه كلاچ هنگامي از داخل پوسته خارج مي شود كه از بستهاي اتصال جدا شده باشد .

قبل از اينكه گيربكس را بپايه اختصاصي به شماره Bri q50-01 يا Bri q50-02 متصل كنيد پيچهاي اتصال پوسته كلاچ را باز كنيد .

بعد از خارج كردن بوشهاي راهنما از نقاط C,B گيربكس را روي پايه مخصوص قرار دهيد .

شافت اصلي :

1-اكر دنده پيچ در نقطه A فاصله ايي نداشته باشد . ابزار مخصوص B.ri 1003 را روي توپي دنده پاج قرار دهيد و مجموعه را خارج كنيد.

قطعات زير را بترتيب خارج كنيد:

-درب پشت گيربكس

درب پشت گيربكس مي بايست بطور افقي و در جهت فلش خارج شود . بطوريكه لوله روغن پوسته بتواند از داخل شافت خارج شود.

گيربكس چهار دنده :

دو خار فنري را از شافتهاي اصلي ودوم همراه با واشرهاي آنها خارج كنيد .

گيربكس پنج دنده :

دنده يك را دسته دنده و دنده پنج را از گيربكس با حركت دنده پنج روي ميل ماهك انتخاب كنيد .

مهره شافت اصلي و پيچ شافت دوم را در آوريد .

شافت ميل ماهك را بسمت بيرون نكشيد زيرا پين قفل كننده آن داخل گيربكس مي افتد.

گيربكس را در حالت خلاص قرار دهيد .

يك قطعه چوب بين ميل ماهك دنده پنچ و دنده قرار دهيد و با استفاده از ابزار Bri 31-01 پين را خارج كنيد.

-شافت اصلي قابل تعمير نبوده و احتياج به تنظيم ندارد .

در صورتيكه ژيگلور B از قبل داخل شافت نصب شده باشد قابل تعويض و پياده كردن نمي باشد .

كانال مربوط به دنده پنچ را روي شافت تميز كنيد .بلبرينگ . كاسه نمد لبه دار هميشه با شافت اصلي در تماس هستند .محل نشست بلبرينگ و كاسه نمد را روي شافت محل باز ديد و در صورت خوردگي شافت اصلي را تعويض نمائيد.


شافت دنده عقب

شافت مخصوص

شافت دنده عقب قتابل تعمير نمي باشد . شافت دنده عقب و دنده عقب يكپارچه بوده و كامل تعويض مي شود . و احتياج به تنظيم ندارد.

كليپسها مي بايست در هر پياده و سوار شدن تعويض شوند. هنگام سوار كردن كليپس ها از دنباريك استفاده كنيد مراقب باشيد كه به كليپس ها صدمه نرسد.

خارج كردن دنده ها

شافت را به همراه مجموعه دنده ها يش از انتها به گيره ايي كه داراي فكهاي نرم باشد ببنديد و دنده ها را بترتيب از راست به چپ از روي شافت خارج سازيد.

سوار كردن

براي سوار كردن دنده ها پس از تعويض قطعات مورد لزوم و دوغنكاري بترتيب پياده كردن آنها را سوار كنيد .

بطور صحيح قطعات زير را سوار كنيد :

دنده 1و2و3و4و دنده 5 را همرا با كشويي و مغزي كشويي , با لغزانده روي شافت جا بزنيد .

فنرهاي النگويي مي بايست به انتهاي كليپس ها متصل بشوند.

ديفرانسيل از نوع بلبرينگي

عمليات فوق پس از جدا كردن پوسته ها انجام مي شود.

پياده كردن

مجموع دبفرانسيل را بچرخانيد و از نحل 45 به يك گيره با فكهاي نرم متصل كنيد .

كليپس فنري حلقوي 46 را همراه با واشر خاردار 47 خارج كنيد .

دنده پولس 48 را خارج كنيد تا بتوانيد شافت هوزينگ 49 را خارج نمائيد.

در گيربكسهاي JB5,JB4

پين استوانه ايي 74 را خارج سازيد.

بوش 73 را خارج كنيد .

دنده هرز گرد 50 و واشر كردي 51/1 خارج سازيد .

مواظب باشيد كه واشر ها با هم قاطي نشوند.

انتهاي شافت را خارج كنيد تا بتوانيد دنده كيلومتر شماره 41 را خارج سازيد.

خارج كردن

اورينگ 38 را خارج كنيد.

كاسه نمد ديفرانسيل 39 را توسط يك سنبه و چكش ابتدا يك پهلو كنيد و توسط ضربه چكش و با كمك انبردست آنرا خارج سازيد . مواظب باشيد كه به هزار خار دنده پلوس صدمه نرسد .

براي خارج كردن كرانويل از پوسته و صدمه ديدن كرانويل با گذاشتن قطعه چوبي زير دنده كرانويل و با فشار دادن توسط پرس خار قفلي 40 را خارج كنيد.

سپس با فشار پرس روي دنده پلوس 52 مجموعه ديفرانسيل را خارج كنيد , و چنانچه واشر 43 كه پشت واشر 44 قرار دارد در محل باشد آنرا خارج سازيد.

جازدن مجدد

جا بزنيد :

تيپ اول : قطعه 44 همراه با 41و43

تيپ دوم و سوم : قطعه 44و سپس 41

تيپ چهارم و به ترتيب تعميرات : قطعه 44 و سپس 43 و 41

توضيح : در تمام تيپها واشر تنظيمي 44 مطابق شكل قرار مي گيرد .

ديفرانسيل را در داخل پوسته كلاچ و ديفرانسيل جا بزنيد .

توسط پرس :

يك تكه چوب را زير كرانويل قرار دهيد .

-اطمينان حاصل كنيد كه ضخامت كليپس حلقوي برابر شكاف محل نشست أن است . خار فنري را بر روي ابزار B.ri q46 قرار داده و آنرا روي شافت دنده پلوس بگذاريد .سپس ابزار مخصوص Bri q46 به شماره 2 را روي ابزار به شماره 1 قرار داده توسط پرس خار فنري را جا بزنيد .ابزار مخصوص را خارج كنيد و با چرخاندن دنده ها اطمينان حاصل كنيد كه دنده كيلومتر شماره براحتي مي چرخد.

سوار كردن مجدد

نكات مهم

تيپ اول JB

هنگام سوار كردن مي بايست پين 74 تعويض شود .توسط ابزار مخصوص به شماره Bri 31-01 دنده كيلومتر شماره 41 را در محل خود نصب كنيد.

توضيح : دقت كنيد به هزار خار دنده پلوس صدمه اي نرسد .

با استفاده از ابزار مخصوص به شماره B.r q45 كاسه نمد ديفرانسيل را در محل خود قرار دهيد .

توجه : اين كاسه نمد بدون اينكه گيربكس پياده شود قابل تعويض مي باشد.

تنظيمها

سفتي بلبرينگ ديفرانسيل

سفتي بلبرينگ كهنه 0 تا1.6 dan

سفتي بلبرينگ نو 1.6 تا 3.2 DAN

اين عمليات بعد از پياده كردن و جدا كردن پوسته ديفرانسيل انجام مي شود.

ديفرانسيل از نوع بلبرينگ زاويه دار :

با استفاده از ابزار مخصوص FACOM M50 و كاهش دهنده K232 و S232 مهره ديفرانسيل را خارج كنيد .





سوخت پاشهاي زبانه اي يا پنتيل

اين سوخت پاشهاي در موتورهاي تزريق غير مستقيم و يا محفظه مجزا مورد استفاده قرار مي گيرد . در اين نوع موتورها جريان هوا باندازه كافي آشفته است تا بطور كامل با سوخت مخلوط شود. در سوخت پاش نوع پنتيل قسمت پائين سوپاپ سوزني (پائين تر از لبه آب بندي كننده) داراي شكل مخصوص (استوانه اي – مخروط ناقص) بوده و نوك آن از داخل يك سوراخ بيرون مي آيد. شكل و اندازه قسمت نوك سوپاپ سوزني مشخص كننده شكل و نحوه نفوذ سوخت بداخل اطاق احتراق است.

در بعضي از سوخت پاشها شكل نوك سوزن طوري است كه در شروع پاشش حركت جزئي سوزن بسمت بالا باعث تزريق ابتدائي سوخت بداخل سيلندر شده و تحويل سوخت اصلي قدري بتاخير بيفتد . با استفاده از ايننازلها فشار در اطاق احتراق بطور تدريجي بالا رفت بنابراين عمل احتراق يكنواختر و ضربه وارد شده بموتور كمتر شده و موتور نرم تر كار مي كند.





سوخت پاشهاي خنك شونده

در موتورهاي ديزل خيلي بزرگ كه از سوخت سنگين استفاده مي كنند ممكن است كه بخنك كردن سوخت پاش احتياج پيدا كنيم. لذا لازم است كه قسمت پائين انژكتور را مطابق شكل دو جداره بسازيم تا بتوانيم مقداري سوخت در داخل اين محفظه حركت نموده و حرارت اضافي سوخت پاش را بگيرد . معمولاً سوختي كه از اطراف سوزن انژكتور نشت مي كند توسط لوله اي باين محفظه هدايت شده و سپس از طرف ديگر بتانك منتقل مي شود.

پنتوكس نازل

در موتور هاي تزريق غير مستقيم يا با محفظه احتراق مجزا بالاترين درجه حرارت در شرايط كار موتور (يعني زمانيكه موتور بدماي نرمال رسيده باشد) در ناحيه چپ اطاق احتراق بوجود مي آيد.

در موقع سرد بودن موتور موتور و بخصوص هنگام استارت زدن گرمترين نقطه سمت راست اطاق احتراق است. بنابراين اگر در اين موتورها از سوخت پاشهاي پنتيل نوع معمولي استفاده شود زوشن شدن موتور بسختي صورت مي گيرد.

سوخت پاش نوع پنتوكس يك نوع مخصوصي از سوخت پاش نوع پنتيل بوده كه در موقع استارت زدن و روشن كردن موتور در حالت سرد پاشش سوخت جهت مختلف كه بوسيله سرعت بالا رفتن سوپاپ سوزني كنترل مي شود عمل روشن شدن موتور را آسانتر مي كند.

سوپاپ سوزني بفرمي ساخته شده كه وقتي بآهستگي بالا مي رود (يعني در موقع استارت زدن) در حدود 90% سوخت تحويلي بانژكتور قبل از باز شدن كامل سوراخ اصلي از سوراخ مايل عبور مي كند. و در ناحيه B اطاق احتراق كه در موقع استارت زدن بخاطر وجود گرم كن داغتر است پاشيده مي شود. در سرعتهاي نرمال موتور فشار سريعتر در پمپ انژكتور بالا رفته , بنابراين سوپاپ سوزن حركت سريعتري دارد, و تنها زمان خيلي كوتاه براي تحويل مقدار كمي سوخت براي عبور از سوراخ مورب كمك به كم نمودن فشار ناگهاني در اطاق احتراق و همچنين كم كردن ضربه احتراق و در نتيجه حركت آرام تر موتور را فراهم مي آورد .

آزمايشهاي انژكتور

قبل از ازمايش يك سوخت پاش بايد با مراجعه به كاتالوك تعميراتي موتور مشخصات و توصيه هائي را كه كارخانه سازنده سوخت پاش براي ازمايش وبازرسي ان بيان نموده يادداشت كنيد . هر چند كه ممكن است دستور العمل و روش ازمايش براي تنظيم سوخت پاشهاي موتور هاي مختلف متفاوت باشد ولي هدف اصلي از اين ازمايش ها براي اطمينان از اينكه (a ) نشيمنگاه سوپاپ سوزني كاملا اب بندي است يعني هيچگونه نشتي اضافي از نوك سورن وجود ندارد (b) فشار تزريق سوخت صحيح است نشتي سوخت اضافي از اطراف سورن انژكتور وجود ندارد (c ) فرم پاشش سوخت از نوك انژكتور بطور صحيح مي باشد وقتي كه يك موتور ديزل در حين كار لرزش بيش از اندازه داشته احتمالا اشكال در يك يا چند انژكتور است .براي تشخيص پيچ لوله تحويل سوخت از پمپ به انژكتور رااز روي پمپ بنوبت (يكي يكي ) در حالي كه موتور كار مي كند شل كنيد ),(مانند اتصال بدنه كردن واير هاي شمع در موتور هاي بنزيني ).انژكتور معيوب ان انژكتور است كه با شل كردن پيچ لوله تحويل ان از روي پمپ فشار قوي هيچ تغييري در دور موتور بوجود نياورد . انژكتور را ممكن است در روي خود موتور و فقط باباز كردن ان از روي سر سيلندر و يا اينكه در جائيكه دسترسي به دستگاه ازمايش وجود دارد با دستگاه ازمايش انرا ازمايش كرد مسلما روش دوم دقيقتر و صحيحتر است .
آزمايشهاي انژكتور در روي موتور

1-لوله هاي تحويل سوخت رابه منظور پر نشدن سوخت در اطاق احترق از روي پمپ باز كنيد (باستثناي لوله انژكتوري كه بايد آزمايش شود)

2-انژكتور مورد ازمايش را از روي سر سيلندرباز كنيد

3-در حاليكه لوله رابط بين پمپ و انژكتور متصل است موتور را با دست بچرخانيد .شكل نحوه پاشش را مشاهده كنيد . يك سوخت پاشش خوب در حين عمل تزريق توليد صداي مخصوصي نموده و نحوه پاشش در تمام جهت ها يك شكل و طول تزريق نيز در همه جهات يك شكل و طول تزريق نيز در همه جهات يكسان و نسبت بمحور سوزن متقارن است .معمولي ترين اشكال براي خوب نبودن نحوه پاشش سوخت وجود كثافت يا كربن در روي نشيمنگاه سوپاپ سوزني مي باشد . اين عيب را مي توان با تعمير كردن توسط ابزار مخصوص بر طرف نمود .

آزمايشهاي انژكتور

همانطوريكه قبلا نيز گفته شد قبل از ازمايش يك سوخت پاش بايد با مراجه به كاتالوگ تعميراتي مشخصات و توصيه هاي كارخانه سازنده را براي آزمايش پيدا كرد. اما آزمايشها به منظور اطمينان از اينكه a سوپاپ سوزني و نشيمنگاه آن آب بندي است يعني هيچگونه نشتي اضافي از نوك سوزن وجود ندارد b فشار تزريق سوخت صحيح است c نشتي اضافي سوخت از اطراف سوزن انژكتور وجود ندارد d فرم پاشش سوخت انژكتور بطور صحيح مي باشد , انجام مي گيرد.

دستگاه آزمايش مطابق شكل شامل يك تانك سوخت كوچك , يك فيلتر از نوع كاغذي , يك پمپ فشار قوي كه به سيله اهرمي بكار مي افتد , يك فشار سنج مدرج كه معمولاً بر حسب Psi و اتمسفر مدرج شده است , و يك محفظه تزريق كه نحوه پاشش سوخت از نوك انژكتور از خارج به طور كامل مشخص است.
دسته بندی: فنی و مهندسی » مکانیک

تعداد مشاهده: 2531 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 26

حجم فایل:18 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: